1.Työprosessit
- Varmistetaan, että kaikki tuntevat selkeät työprosessit ja toimintatavat ja sitoutuvat niihin.
- Huolehditaan, että työntekijän perehdytys on riittävää.
- Huomioidaan, että toimivat prosessit liittyvät vahvasti tuottavuuteen.
- Mahdollistetaan se, että työntekijät voivat suunnitella omaa työaikaansa ja työtään.
- Toimitaan tehokkaasti: ei tehdä päällekkäistä työtä, tehdään oikeita asioita, roolit ja vastuut ovat selkeitä.
2. Roolit ja vastuut
- Varmistetaan, että roolit ja vastuut ovat selkeitä. Ne helpottavat työn sujuvuutta.
- Annettaessa vastuuta, varmistetaan, että henkilöllä on riittävä osaaminen tehtävään. Hyödynnetään asiantuntijoiden osaamista oikein.
- Varmistetaan, että työkuorma tulee jaettua tasaisesti
3. Työkulttuuri
- Mahdollistetaan uudistuva, keskusteleva, luova, uusia innovaatioita tuottava työkulttuuri.
- Huolehditaan, että työyhteisö on avoin ja turvallinen.
- Ylläpidetään kaikkia työntekijöitä, myös keikkalaisia, arvostava ilmapiiri.
- Mahdollistetaan osallistuminen omaa ja työyhteisön työtä koskevaan päätöksentekoon.
- Ollaan tietoisia, että jokaisella on vastuu omasta ja työyhteisön jäsenten työhyvinvoinnista.
4. Viestintä ja vuorovaikutus
- Ymmärretään, että viestintä on kaksisuuntaista ja vuorovaikutuksellista.
- Tiedostetaan, että jokaisella on vastuu tiedon hankkimisessa ja jakamisesta.
- Käytetään yhteisesti sovittuja viestintäkanavia ja varmistetaan, että ihmiset osaavat käyttää niitä.
- Mahdollistetaan ihmisten kohtaaminen kasvokkain, esim. viikko- ja tiimipalavereissa.
- Määritellään viestinnän vastuut: kuka viestii, miten viestii, kenelle viestii ja milloin?
- Nimetään joku sisäisestä ja ulkoisesta viestinnässä vastuussa oleva henkilö.
- Lisätään viestintään myös epävirallisia viestintäkanavia mm. WhatsApp, kävelypalaverit, illanistujaiset.
5. Kuulluksi tuleminen
- Ymmärretään, että kaikkien ääni on yhtä arvokas. Kuulluksi tuleminen on tärkeää tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kokemuksen näkökulmasta.
- Mahdollistetaan työntekijöille työhön liittyviin asioihin vaikuttaminen.
- Tuetaan hiljaisempia työntekijöitä saamaan äänensä kuuluviin ja osallistumaan yhteiseen keskusteluun.
- Varmistetaan, että yrityksissä on luotu yhteiset rakenteet ja prosessit vuorovaikutukseen ja kuulluksi tulemiseen.
- Huomioidaan ja ymmärretään työntekijöiden erilaiset kulttuuritaustat ja niiden tuomat merkitykset viestintään.
- Ollaan johdossa herkkinä kuulemaan, mitä työntekijät viestivät ja odottavat.
6. Johtaminen
- Kiinnitetään johtamisessa huomiota vuorovaikutuksen, työhyvinvoinvoinnin ja osaamisen johtamiseen.
- Ymmärretään, että itseohjautuvuus vaatii johtamista.
- Huomioidaan henkilöstön tasa-arvoinen kohtelu ja palautteen anto.
- Toimitaan niin, että henkilökunnalle syntyy luottamus johdon toimintaa kohtaan.
- Huomioidaan johtamisessa työyhteisön moninaisuus, tässä erityisesti maahanmuuttajataustaiset ja eri-ikäiset.
- Varmistetaan, että työhyvinvointia tukevat tekijät ovat osa yrityksen strategiaa ja näkyvät johtamisessa.
- Vastataan muuttuviin työn tekemisen tapoihin ja niihin liittyviin johtamistarpeisiin, esim. Etätyö.
7. Osaaminen
- Tunnistetaan kaikkien työntekijöiden osaaminen ja annetaan työntekijälle mahdollisuus käyttää osaamistaan.
- Tiedostetaan, että osaamiseen liittyvä epävarmuus saattaa nuorilla työntekijöillä liittyä vähäiseen kokemukseen.
- Mahdollistetaan osaamisen jakaminen työyhteisössä ja luodaan siihen toimintatapa.
- Tuetaan eri keinoin henkilöstön osaamisen ylläpitämistä ja kehittymistä.
- Varmistetaan, että yrityksessä on asianmukaiset työvälineet ja työntekijät saavat riittävän perehdytyksen uusien laitteiden ja teknologian käyttöön.
8. Palaute
- Luodaan ratkaisukeskeinen ja rakentava palautekulttuuri: palautteenanto on avointa, yhteistyötä kehittävää ja vastavuoroista.
- Huomioidaan positiivisen ja henkilökohtaisen palautteen merkitys.
- Luodaan palautekulttuuri osaksi työkulttuuria: jokainen voi pyytää ja antaa palautetta.
- Ymmärretään, että positiivinen palaute sitouttaa ja motivoi työntekijää työhön. Antamalla palautetta kehitetään myös tuottavuutta.